Trivselregler

Policy

Det är vi medlemmar som tillsammans äger och förvaltar fastigheten. Det är vi medlemmar i Brf Koriandern som tillsammans skapar gemenskap och trivsel i föreningen. För att främja trivseln i föreningen vill styrelsen informera om nedanstående trivselregler. Styrelsens ambition är att detta dokument ska vara levande och behandla situationer som vi medlemmar tycker är viktiga för trivseln.

• Grillning på balkong är tillåtet om grillen är en elgrill eller en gasolgrill. Grillning med kol är alltså inte tillåtet på balkongen med hänsyn till brandrisk.

• Grillning på innergården är tillåtet. Tänk på att grillen ska vara placerad minst 2,5 meter ifrån fasaden eller på uteplatsen. Tänk även på att visa hänsyn till andra medlemmar vid grillning, med tanke på rök och os.

• Motorfordon får inte parkeras på innergården.

• Källsortering av sopor ska ske enligt anvisning i soprummet. Tänk på att följa anvisningar som finns anslagna på kärlen. Det är inte tillåtet att lämna grovsopor i soprummet. IL Recycling Service AB som sköter avfallshanteringen för föreningen kommer att ta extra betalt om grovsopor lämnas i soprummet. Detta leder givetvis till ökade kostnader för föreningen och i förlängningen till ökade månadskostnader.

• Med hänsyn till försäkringsvillkor och för att hålla objudna gäster på avstånd är det viktigt att entrédörrarna till fastigheten hålls stängda under dygnets alla timmar. Om entrédörrarna hålls öppna kommer kostnaderna för värme öka.

• Se till att hålla fria utrymningsvägar i trapphusen och entréer. Det är viktigt att de är fria från, till exempel dörrmattor, avfall, barnvagnar, cyklar, fordon, kläder, leksaker, möbler och skor. Det är viktigt med hänsyn till brandrisk, risken för rökutveckling och att varje hinder utgör en snubbelrisk. Att hålla trapphusen fria är också att visa hänsyn till varandra och till städpersonalen, som ska kunna städa effektivt utan att hindras av saker som förvaras i trapphusen.

• Se till att plocka undan personliga saker i innergården som är ett gemensamt utrymme.

Det är inte tillåtet att rasta hundar för ”deras behov” i innergård och på gräset runt fastigheten.

• För att alla ska trivas i vår förening är det viktigt att inte utsätta grannar för störningar som försämrar deras bostadsmiljö. Därför tillåts inte hög volym av musik eller oljud efter kl 22.00.

• Visa respekt och hänsyn till föreningens alla medlemmar för allas trevnad.

Med vänlig hälsning,

Uppdaterat 2022-07-01